oeps - Reisverslag uit Bonnebosq, Frankrijk van Evan Kuipers - WaarBenJij.nu oeps - Reisverslag uit Bonnebosq, Frankrijk van Evan Kuipers - WaarBenJij.nu

oeps

Door: Evan Kuipers

Blijf op de hoogte en volg Evan

29 Mei 2014 | Frankrijk, Bonnebosq

oeps ik ben mij vergeten voor te stellen. ik ben Evan Kuipers ben 18 jaar en ben aan het stage lopen bij een melkveehouderij. Bij Rick Yvonne, Nino (zoontje), Yrsa (dochter), lou (dochter) en Fay (dochter). Ik ben hier vanaf 19 mei en heb het hier reuze naar me zin. oja vandaag de 29-05-2014 is het hemelvaart ja ook hier in Frankrijk doen ze er aan wat wel raar is ze zijn vrijdag wel verplicht om naar school te gaan dit is een zogenaamde pont dag (pont= brug).moeten ze wel naar school maar niet ieredereen doet dat hier . wat heb ik zo al gedaan afgelopen 3 tot 4 dagen. eigenlijk best rustig maar ja dat heb je met slecht weer. maandag 26-05-2014 de dag begon gewoon totdat Rick en ik zijn wezen kijken bij de mais wat er vanaf de weg goed leek was van dicht bij afschuwelijk. die rot slakken ook vreten alle mais plantjes op. en dat is niet de bedoeling. op een gegeven moment zijn we bij en mais perceel en zien we dat er 2 x drie rijen niet gezaaid zijn. dat vond Rick wel vreemd en toen vond hij het heel jammer dat zijn quad kapot is (die staat al 3 maand bij de maker) maar ja gelukkig heeft zijn broer (Jan) die ook in Frankrijk een boerderij heeft een quad gelukkig konden wij die lenen helaas konden we dit dinsdag maar doen. daarna moesten wij nog bedenken waar mee wij geulen konden maken en mais mee kon zijn en weer dicht stoppen. gelukkig bewaart Rick nog wel wat spul daar stond ook een oude schoffel wat je achter een paard zou doen er nog even gekeken of hij het nog deed wat hij had ongeveer 10 jaar buiten gestaan voor de sier. En wonder boven wonder alles functioneerde nog prima wij gelijk kijken of we daar geulen mee konden maken met wat gesleutel en gepruts lukt het ons. voor het zaaien vonden wij een oude kunstmest bak ( wat je om je nek of schouders draagt) daar kond het maiszaad wel in dan moesten we maar met de hand zaaien. het dicht stoppen ging met beton gaas en ongeveer 20 kilo aan stenen op het gaas voor tegen druk. s`middag kwam er een telefoon van een harras (paardenstoeterij) de stieren waren los gebroken en liepen bij de nader stieren in de wei. wij er heen. de schade was wonderbaarlijk veel er waren 4 palen kapot die moesten natuurlijk vervangen worden en het draad was over ongeveer 4 ha kapot door dit akkefietje was de hele middag kapot en weer tijd voor het avond programma melken voeren en afwerken. dinsdag (27-05-2014) morgen begon zo als gewoonlijk met melken om 07.00 voeren tot dat er weer telefoon kwam dat er nog draad kapot was bij de stieren toen hebben wij de stieren maar op gehaald dat wou eigenlijk best wel goed. draad gemaakt samen met Yvonne en ik toen Rick weg ging met ongeveer 11 stieren (van de 20). Rick kwam weer om de andere 9 op te halen. dat ging sneller dan met die 11. alle 20 stieren in een aparte hok (een soort selectie hok voor koeien). toen was het tijd voor eten om ongeveer 11.30 uur tot plusminus 12.30 (dit was trouwens ontbijt) daarna de bedrijfsleider gebeld van de harras en gevraagd over er nog pinken (jonge stieren weer terug konden) dat kon na 16.00 uur want dan waren de veulens er uit die er in stonden. s`middags de pinken en de stieren verplaats zodat er plek kwam en gelukkig wou ja nog een stier hebben voor de opfok nou die had Rick wel. dus in de trailer geladen en een ander stier bij de andere stieren in want die moest naar de slacht. Dan de kleinste pinken verplaatsen naar de pinkenstal (natuurlijk niet bij de pinken in). Dan de grootste stieren van die 20 uitzoeken en in de stieren stal dat verliep lekker soepel deze gaan naar de naar de stieren stal. toen dit gebeurd was gingen wij de quad van Jan ophalen dus de stier wegbrengen. daarna mais gezaaid (met de hand) een keer wat anders dan met een trekker. na 16.00 uur heeft Rick de andere 9 weer terug gebracht naar de harras. en ben ik begonnen met melken. woensdag 28-05-2014 de dag begon regenachtig en verder niet zoveel bijzonders gebeurd wat gaten gevuld en een balenklem gemaakt. en zo ging de dag verder. en om 18.00 weer begonnen met melken en voeren van want rond 20.30 kwam er visite voor de verjaardag van Yvonne.

hier kan je eventueel het adres en vakantiehuisjes huren

• 29 Mei 2014 - 14:52

André Hilberink:

He ervan
    Leuk verslag. Zo te lezen heb je het wel naar je zin. Tot wanneer moet je stage lopen. Succes met de rest van je stage gr andre

• 29 Mei 2014 - 15:24

Ellen Lambers:

Super leuk om te lezen Evan !!
    Knap dat je er alleen heen bent gereden, hoorde het van je vader .
    Succes en veel plezier nog!
    xx

• 29 Mei 2014 - 18:57

Geke,Leo En Leniea:

Oeps Evan ..Echt iets voor jouw beter een week te laat dan helemaal niets.
    Ik (moeders) vond het leuk dat gesprek aan de telefoon ,dit lezen doet ons allen goed
    Wij vinden zo mooi dat je naar je zin hebt (wij hier minder)grapje hihi .
    Hier is het weer ook niks anders dan regen Maandag 26 mei heeft in een korte tijd 40 mm
    gevallen en gisteren woensdag 28 mei ook 40 mm nu hopen dat er mooi weer aan komt .
    dikke kus van jou lieve zussie en van mama en papa xxx

• 29 Mei 2014 - 19:10

Klaasje Bekmann:

Hee Evan!! Mooi verhaal man! Ga je zeker nog ff volgen, tot hoelang loop je daar stage? Veel plezier nog!

• 30 Mei 2014 - 21:31

Evan Kuipers:

andre en klaasje ik mag in totaal 8 weken stagelopen ligt er aan wanneer de graan er af kan want dat wil ik wel meemaken